Пам'ятка для учнів!


Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів


Історичний факт – основа історичних знань. Він неповторний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.

Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.

Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).

Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:

  • коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;

  • де вони проходили;

  • за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні; 

  • який розвиток вони отримали надалі;

  • яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;

  • яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;

  • який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу; 

  • випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки; 

  • які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?


Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)

  • коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили; 

  • на який період історії людства вони припадають; 

  • як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;

  • як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;

  • складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць


Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)

  • правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти); 

  • запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);

  • навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;

  • зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це державна шпаргалка”;

  • працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;

  • на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.



                                         Схема аналізу історичного документу


Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи

переказ про подію з уст дослідника).

Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.

  • Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?

  • Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?

  • Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період? 

  • Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?

  • Якими мотивами керувався автор документу?

  • Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи

процес?

                             Схема характеристики історичної особи


(складання історичного портрету)

  • Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.

  • Цілі діяльності та можливості їх досягнення.

  • Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета. 

  • Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.

  • У чому значення діяльності цієї особистості. 

  • Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?

Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації

  • читання мовчки або вголос; 

  • виписування дат; 

  • складання хронологічних таблиць;

  • робота з термінами, географічними назвами, висновками;

  • виписування імен історичних персоналій;

  • відбір історичних фактів для доведення окремих суджень; 

  • формулювання висновків на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;

  • складання плану чи тез.

                                                 Складання плану
1. 
Уважно прочитайте назву теми плану, текст параграфу. 
2. 
Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому. 
3. 
Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план. 
4. 
3апишіть головні, на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
5. 
Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
6. 
Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям. 
7. 
3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану. 
8. 
Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.

Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.


                                       
                Конспектування


Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).

  • Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.

  • Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).

  • Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.

  • Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують. 

  • Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.


Узагальнення


Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).

  • Виділіть головне поняття в отриманому завданні.

  • Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.

  • Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.

  • Проаналізувавши їх, виділіть спільні риси. 

  • Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.


                         Порівняння


Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:

  • засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;

  • виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.

  • чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;

  • порівняння об'єктів за кожним з критеріїв; 

  • стисле узагальнення та його запис.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Historia magistra vitae

Historia magistra vitae
Перед самим обрієм далеко сидить на камені абсолютна, вічна Людина, що володіє ключем загадок...А. Бретон